woensdag 18 juli 2012

Brocante make over

Afgelopen week heb ik onze volgers daar live laten meegenieten van mijn brocante make-overs. Had je het al gezien?

Maar bij deze, speciaal voor jullie een uitgebreider verslag.

 Ik besloot om een drietal Queen Anne tafeltjes, twee spiegels en een ronde salontafel een make-over te geven.

De twee bij elkaar passende tafeltjes stonden al jaren in de schuur geduldig te wachten tot ze een nieuw leven mochten beginnen. Ze waren al danig verweerd.


Het andere tafeltje kocht ik voor weinig bij de kringloop winkel. De salontafel was een krijgertje waar ik heel blij mee was. De spiegels had ik al jaren in bezit, ooit gekocht, maar nu toe aan een nieuwe kleur.
(even tussendoor: op mijn schutting staat ome en jij mag raden waarom. hihi)


Ik ben eerst begonnen om alles te schuren: het minst leuke werk vind ik zelf. Dus voor de vlakken gebruik ik lekker een schuurmachientje. De rest moet echter met de hand. Niet alle verf hoeft eraf: alleen de glanslaag. Na het schuren heb ik alles afgenomen met een ammonia-oplossing. (is dat eigenlijk wel milieuvriendelijk...?) Toen was het tijd voor een laag grondverf. Deze hoeft niet dekkend te zijn. Je zou het zelfs zo kunnen laten, het geeft een heel Shabby look. Ik laat je hier voornamelijk foto's zien van het aanbrengen van de grondverf.

Ik heb lekker in de tuin gewerkt op de veranda onder dak (ik verwacht je binnenkort mijn tuin te laten zien, ik ben er zo blij mee!)


Een oud kleed op de vloer maakt dat ik kan werken zonder me zorgen te maken over de vlonder. De ronde tafel plaatste ik op een oude vuilnisbak om die makkelijk bij de poten te kunnen verven. Niet zo heel handig, moet ik toegeven, hij viel er op een bepaald moment af, buiten het kleed! Toen moest ik toch verf van mijn vlonder poetsen :-(
Niet doen dus! hihi










 Omdat ik de tafeltjes graag in dekkend warm wit wilde, heb ik na de grondverflaag nog twee lagen lak aangebracht. Ik gebruikte creme-witte zijdeglans acryllak  en bracht het aan met roller (op de vlakken) en kwast. Omdat het een warme dag was, droogde het allemaal heel snel. Ik houd me nooit zo goed aan de aanwijzingen, maar het gaat toch goed. En ik vind het niet erg dat je kwaststreken ziet. Het hoeft ook niet allemaal te strak in de lak. Het is immers brocante en geen design. Dus zodra het stofdroog is, breng ik de volgende laag alweer aan. Ik ben er van 'smiddags tot 'savonds mee bezig geweest, zoals onze Facebook-volgers live hebben kunnen meemaken. Maar het resultaat was er wel zeker naar.




Meer foto's zien? klik deze afbeelding

Klik hier voor het vervolg van dit bericht

Reacties zijn van harte welkom.
enneh... als je onze blog leuk vindt, dan zouden wij het heel leuk vinden als je dat aan anderen wilt vertellen.
Plaats altijd even een link naar onze blog als je ons op internet vermeld.
Alvast bedankt!!

lieve groetjes,
KJ




9 opmerkingen:

Oude lappen zei

Omdat ik hier ook nog veel spulletjes heb die een tweede leven verdienen heb ik deze post met veel aandacht gelezen. Super, ik krijg er helemaal zin in. Ga meteen kijken voor verf.
Liefs Liliane

24 Homes zei

Sweets, goed gedaan! Wat een harde werker ben jij! Het resultaat mag er zijn... ben benieuwd wat onze volgers en van vinden :) Love, C

Anoniem zei

Wauw!! Mooie tafeltjes! Ik heb ze op fb gezien!! erg leuk! enne.. ome is van 24hOMEs??:)

Ann zei

Goed bezig! Het ziet er al mooi uit ( op de laatste foto )

Anja Leijten zei

leuk om te zien hoe je druk bezig bent.
Wij hebben ook nog hoop in de planning staan om te verven.
echt heel mooi worden je tafeltjes, groetjes anja

Old Red Barn zei

Dank je wel voor het uitgebreide verslag. Ze zijn heel mooi geworden!

Goedele

Lida zei

Wat een geweldig resultaat! Ik wil ook aan de slag, maar moet even wachten op droog weer, eerst uitproberen op een poppenbedje en dan moet mijn lapjeskast eraan geloven! Ik hoop dat het net zo mooi wordt als bij jou! Groetjes
Lida

Alie zei

Vind het zo gaaf oude spulletjes een nieuw leven inblazen. Doe dat zelf ook vaak en vind het heerlijk om te doen en jij ook zo te zien. Groetjes en fijn weekend, Alie

Mirjam zei

Wat een mooie vondsten Karin!
Wat een klus om dat allemaal in een keer te doen. Maar het resultaat mag er vast wezen, ben benieuwd naar de foto's!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...