zaterdag 16 juni 2012

Pierre-Joseph Redouté


































Pasgeleden kocht ik bij m'n favoriete winkel "Oud Wit" in Dordrecht een prachtig lijstje met een afbeelding van Pierre-Joseph Redouté. Ik werd er echt verliefd op de mooie tekening van een botanische roos. Het lijstje heeft inmiddels een plekje gekregen in m'n brocante badkamer; binnenkort zal ik hier wat foto's van laten zien. Ik werd toch nieuwsgierig naar deze Pierre-Joseph Redouté en heb wat mooie afbeeldingen op internet gevonden, maar ook een interessant geschiedenis over meneer Redouté...


































Voor degenen die ook zoals ik nog nooit van deze naam hadden gehoord een klein stukje van Wikipedia: Pierre-Joseph Redouté (10 juli 1759 - 20 juni 1840), was een Franse schilder en plantkundigeRedouté werd het meest bekend door zijn schilderijen van bloemen in de tuin van Malmaison. Hij werd geboren in Saint-Hubert, destijds een deel van Luxemburg, maar tegenwoordig België. Hij was de officiële hofartiest van Marie Antoinette, voor wie hij planten uit de tuin van het Kleine Trianon schilderde. Tijdens de woelige dagen van de Franse Revolutie en de Terreur bleef Redouté schilderen. Zijn opdracht was het om tuinen die nationaal eigendom waren geworden te documenteren.Natuurlijk wil ik graag een aantal afbeeldingen delen die ik erg charmant vind. Wat een groot talent, zoveel details in de schilderingen. Hier kan ik echt van genieten. Liefs en goed weekend, 
Claire






Pin It

10 opmerkingen:

hokje zei

Prachtige afbeeldingen en wat leuk dat jij nu zo'n mooie roos in je badkamer hebt hangen.

Groeten, Miranda

♥Sanne zei

Ben nu erg benieuwd naar je badkamer. En inderdaad mooie plaatjes. Ik vind het dan ook altijd leuk want achtergrond te lezen. Ik ben nu het boek lady Hamelten aan lezen. gaat over de franse revolutie onder andere. Grappig dat ik dat nu ook weer bij jou lees. Vandaag kocht ik een boek van shakespeare. Vraag me altijd af wie dat nou precies was... Ik draaf een beetje door nu hihi

Groetjes Xanne

Beatrice zei

Beautiful graphics, interesting information. For once you read about it.
Best regards!

Bonjade zei

Geweldig! Ben verliefd op deze rozen.
Kan ze ook nooit wegdoen, dus ha ik heb al een behoorlijke verzameling....;)
Zo mooi!

Fijne dag

Emmy zei

Hoi, via via kom ik op je gezellige blog terecht en ik ga je volgen om niets meer te missen.
Fijne zondag, groet Emmy

Unknown zei

Ik heb een boek met zijn werk ooit eens bij deS leghte gekocht. Zijn botanische tekeningen zijn erg mooi!
groetjes, Marianne.

Danoesja zei

Hoi Claire

Ze zijn prachtig, hier kan je idd erg van genieten.

Lieve groetjes
Danoesja

micol zei

Hi,I'm Mìcol and i'm from Italy.
I've found your blog now and it' beautiful! Many many compliments!
I don't understand what you wrote in this post ( the translator doesn't work) but i love your pictures.
Ciao Micol

Maison Patine zei

Dit moet lukken... Ik ben er net één aan het inlijsten, ook een roos. Prachtig é!
Het is wel voor in mijn webshop, dus lang zal ik er misschien niet van kunnen genieten...

Groetjes,
Stefanie

Old Red Barn zei

Dat zijn inderdaad hele mooie plaatjes. En ook altijd leuk om het verhaal achter de prent te kennen!

Goedele

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...